Het belang van vezels in Vita+ brood

Terug naar overzicht

Het nut van vezels

Doordat vezels niet verteerd worden dienen ze als voedingsbron voor de goede bacteriën die in onze dikke darm leven. De dikke darm zet de vezels namelijk om in energievolle stoffen die door de cellen van de darmwand worden opgenomen en zo bijdragen tot een gezonde darmflora. Daarnaast trekken de vezels ook vocht aan en dragen ze zo bij tot een goede en vlotte stoelgang.

Vezels en je gezondheid

Verschillende studies hebben aangetoond dat vezelrijke producten het risico op hart- en vaatziekten aanzienlijk vermindert. Zo gaat elke 7 gram meer vezels per dag hand in hand met ongeveer 10% lager risico op bepaalde hartziekten, zoals een hartinfarct. Mensen die veel vezels eten hebben daarbij 15% minder kans op het krijgen van diabetes type 2: elke 10 gram meer vezels staat gelijk aan ongeveer 5% lager risico. Er is ook een gunstig verband tussen het eten van vezelrijke producten en het voorkomen van darmkanker: een dagelijkse portie van 10 gram vezels betekent meteen ongeveer 10% lager risico.

 

Hoeveel vezels heb je nodig per dag?

De aanbevolen hoeveelheid vezels voor volwassen is 30 à 40 gram per dag. Dit is redelijk wat, maar een Vita+ boterham kan je hier al aardig op weg zetten. Per 100 gram (of 3 sneetjes) bevat Vita+ Volkoren en Vita+ Havermout 6 gram, en Vita+ Gekiemde Granen 6,1 gram vezels. 

‘Rijk’ aan vezels?

Als je op een verpakking ziet dat een product ‘bron van vezels’ is, dan moet het tenminste 3 gram vezels per 100 gram bevatten (of 1,5 gram per 100 kilocalorieën). Vita+ is dan weer ‘rijk aan vezels’. Deze claim mogen we enkel gebruiken omdat de Vita+ broden tenminste 6 gram vezels per 100 gram bevatten (of 3 gram per 100 kilocalorieën).